science-clip

ساینس کلیپ

دانش و آگاهی

اصل عدم قطعیت هایزنبرگ



اصل عدم قطعیت هایزنبرگ چیست؟


اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، یکی از معدود ایده هایی از فیزیک کوانتم است که به فرهنگ عامه راه پیدا کرده. این فرض بیان میکند که شما نمیتوانید به طور همزمان، محل دقیق و سرعت دقیق یک جسم را بدانید و به عنوان یک استعاره از هر چیز، ازنقد ادبی تا گزارشات ورزشی یافت میشود.
عدم قطعیت معمولا به عنوان نتیجه اندازه گیری، که عمل اندازه گیری محل یک جسم، سرعت آن را تغییر میدهد، یا بلعکس. آغاز حقیقی خیلی عمیق تر و شگفت انگیز تر است. 
اصل عدم قطعیت وجود دارد زیرا هر چیز در جهان همزمان رفتار موجی و ذره ای دارد. در مکانیک کوانتم، مکان و سرعت دقیق یک شی هیچ تعبیری ندارد. برای فهم این مسئله، لازم است در مورد معنی رفتار ذره ای موجی بحث کنیم. 
ذرات، طبق تعریف، هر لحظه در یک مکان حضور دارند. ما میتوانیم این مسئله را توسط یک گراف از احتمال یافتن شی در یک مکان خاص نمایش دهیم که شبیه یک تابع ضربه است، احتمال ۱۰۰% حضور در یک مکان خاص و صفر در سایر جاها، از طرفی، موج ها با گسترش در فضا دچار اختلال میشوند، مانند موج هایی که
سطح یک دریاچه را پوشش میدهند. ما به وضوح میتوانیم مشخصات الگوی موج را به طور کامل مشخص کنیم، مهم تر از این، طول موج آن که فاصله بین دو قله مجاور یا دو دره مجاور هست. اما ما نمیتوانیم یک مکان را برای آن معین کنیم. احتمال خوبی برای حضور در مکان های متفاوت وجود دارد. طول موج یک ضرورت فیزیک کوانتم است. زیرا طول موج یک شی مرتبط با تکانه آن است. به عبارت دیگر جرم ضرب در سرعت اجسامی که حرکت سریع دارند تکانه بزرگی دارند... (ادامه در کلیپ بالا)


لینک های دانلود
اطلاعات دانلود
دانلود زیرنویس
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

«ما سیاره‌ای زنده‌ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته‌ایم.»
آرشيو مطالب

درباره ساينس کليپ :


از سال ۱۳۹۳، راه اندازان "ساينس کليپ" با راه اندازی وبلاگي در زمينه دانلود کتاب هاي خاص و ناياب در فضای مجازی شروع به کار کرد.هدف از آن وبلاگ جمع آوری کتاب هاي خاص و ناياب برای ساماندهی بهتر آن کتب بود تا در يک مکان جمع آوری و دستيابی به آنها آسان باشد.

در سال ۱۳۹۵ بنا به دلايلی آن وبلاگ بسته و در سال ۱۳۹۷ "ساينس کليپ" راه اندازی شد با هدف جمع آوری کليپ های علمی از سطح فضای مجازی و جمع آوری در يک مکان برای دستيابی آسان تر به آنها.

اميد بر آن است تا اين کار کوچک مؤثر واقع شود.