science-clip

ساینس کلیپ

دانش و آگاهی

قمرهای سیاره مریخ



قمرهای سیاره مریخ


مریخ دارای دو قمر، فوبوس و دیموس است. آنها واقعا کوچک هستند. چقدر کوچک؟ در مقایسه به مریخ یا ماه خود ما ،بسیار کوچک. اگرچه کوچک بودن فقط یه اهمیت از نظر ماست. این سطح به کوچیکی بعضی از کوچک ترین ایالات روی زمین هست. مانند لوکزامبورگ و مالت. اگرچه فوبوس و دیموس به هیچ وجه سبک وزن نیستند، در واقع نیروی جاذبه اون ها اینقدر قوی نیست که توانایی نگه داشتن اون ها رو توی یه شکل کره ای داشته باشه. پس اون ها بیشتر شبیه سیب زمینی های بزرگ هستند تا قمرهای یه سیاره.
محبوب ترین تئوری در مورد این دوتا قمر اینه که این دوتا اول جزئی از کمربند سیاره ای بودن. تا زمانی که گرانش عظیم مشتری آنها را از آن به بیرون پرت کرد. بنابراین مریخ میتوانست آنها را بگیرد. 
فوبوس به دور مریخ در فاصله متوسط ۹۴۰۰ کیلومتر، هر بار در هفت ساعت و نیم میگرده. این قمر میره که با مریخ برخورد کنه در واقع هر ساله ۲ متر به مریخ نزدیک تر میشه. توی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون سال دیگه میتونه به وسیله جاذبه مریخ تیکه تیکه بشه و به یک حلقه زیبا تبدیل بشه یا میتونه با مریخ برخورد کنه. انرژی حاصل از برخورد میتونه هرچیزی روی این سیاره رو به کشتن بده. بنابراین اگه انسان توی مریخ باشه اون ها باید سنگر های خیلی محکمی بسازن.
دیموس کوچیک تر، برعکس داره از مریخ فرار میکنه. در نهایت این قمر توی فضا آزادانه پرواز خواهد کرد و سیاره قرمز را تنها خواهد گذاشت. بنابراین در چند میلیون سال آینده مریخ بی قمر خواهد شد و تنها خواهد شد. تا اینکه یک قمر دیگه رو به دام بندازه.


لینک های دانلود
اطلاعات دانلود
دانلود زیرنویس
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

«ما سیاره‌ای زنده‌ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته‌ایم.»
آرشيو مطالب

درباره ساينس کليپ :


از سال ۱۳۹۳، راه اندازان "ساينس کليپ" با راه اندازی وبلاگي در زمينه دانلود کتاب هاي خاص و ناياب در فضای مجازی شروع به کار کرد.هدف از آن وبلاگ جمع آوری کتاب هاي خاص و ناياب برای ساماندهی بهتر آن کتب بود تا در يک مکان جمع آوری و دستيابی به آنها آسان باشد.

در سال ۱۳۹۵ بنا به دلايلی آن وبلاگ بسته و در سال ۱۳۹۷ "ساينس کليپ" راه اندازی شد با هدف جمع آوری کليپ های علمی از سطح فضای مجازی و جمع آوری در يک مکان برای دستيابی آسان تر به آنها.

اميد بر آن است تا اين کار کوچک مؤثر واقع شود.