science-clip

ساینس کلیپ

دانش و آگاهی

امواج گرانشی به زبان ساده

 

 
امواج گرانشی به زبان ساده
 
امواج گرانشی چی هستن؟ 
اونها موج های ایجاد شده در سطح فضا و زمان هستند. تصور کنین که فضا، یک صفحه ی بزرگ لاستیکی هست: چیزهایی که جرم دارن باعث میشن تا در صفحه، تورفتگی ایجاد بشه، مثل یک توپ بولینگ روی صفحه لاستیکی. هر چی جرم بیشتر باشه، صفحه دچار خمیدگی و تغییر شکل بیشتری توسط جاذبه خواهد شد. برای مثال، دلیل اینکه زمین حول خورشید میچرخه به این خاطر هست که خورشید جرم بسیار زیادی داره و باعث میشه تا تغییر شکل بزرگی دور خورشید بوجود بیاد. اگر سعی کنین تا در یک خط مستقیم داخل این تو رفتگی حرکت کنین، متوجه میشین که دارین داخل یک دایره حرکت می کنین. این چرخش اینجوری کار می کنه که: در واقع هیچ فشار گرانشی مستقیمی از طرف خود سیارات وجود نداره، بلکه این جاذبه فقط به خاطر خمیدگی فضا هست. 
موجهای گرانشی زمانی تولید میشن که این جرم ها شتاب پیدا کنن و خمیدگی فضا رو تغییر بدن. هر چیزی دارای جرم یا انرژی میتواند این موج های گرانشی را تولید کند. اگر منو شما همین الان شروع به رقصیدن دور یکدیگر کنیم، ما هم در واقع در صفحه فضا و زمان، از خود موج تولید میکنیم. ولی این موج ها بسیار کوچک خواهند بود. در واقع غیر قابل تشخیص خواهند بود.
در واقع نیروی گرانش در مقایسه با دیگر نیروها در کل جهان از ضعیف ترین هاست، پس بنابراین شما به یک چیز بسیار بسیار عظیم که با سرعت بسیار بسیار زیاد حرکت کنه احتیاج دارین تا امواج قابل تشخیص رو تولید کنه!
 
چگونه یک موج رو توی فضا میتونین ببینین؟
اگر فضای بین من و شما کش بیاد یا جمع بشه، ما متوجه اون نمیشیم اگر بینمون یک خط کش با درجه بندی دقیق نبود، برای مثال میتونیم بینمون یه تعداد سنگ با فاصله مشخص قرار بدیم... (ادامه در کلیپ بالا)
 
 
لینک های دانلود
اطلاعات دانلود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

«ما سیاره‌ای زنده‌ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته‌ایم.»
آرشيو مطالب

درباره ساينس کليپ :


از سال ۱۳۹۳، راه اندازان "ساينس کليپ" با راه اندازی وبلاگي در زمينه دانلود کتاب هاي خاص و ناياب در فضای مجازی شروع به کار کرد.هدف از آن وبلاگ جمع آوری کتاب هاي خاص و ناياب برای ساماندهی بهتر آن کتب بود تا در يک مکان جمع آوری و دستيابی به آنها آسان باشد.

در سال ۱۳۹۵ بنا به دلايلی آن وبلاگ بسته و در سال ۱۳۹۷ "ساينس کليپ" راه اندازی شد با هدف جمع آوری کليپ های علمی از سطح فضای مجازی و جمع آوری در يک مکان برای دستيابی آسان تر به آنها.

اميد بر آن است تا اين کار کوچک مؤثر واقع شود.