science-clip

ساینس کلیپ

دانش و آگاهی

بوزون هیگز چیست؟

 
 
بوزون هیگز چیست؟
 
اگر شما کمی علاقه به فیزیک دارید احتمال زیادی وجود دارد که نام بوزون هیگز را شنیده باشید و پیش خود فکر کرده باشید که این ذره چیست و چه اهمیتی دارد.
در سال ۱۹۶۴ فیزیکدانی به نام پیتر هیگز که با چندین تئوری در آن زمان کار می کرد پیشنهاد داد که میدان انرژی در تمام کیهان وجود دارد، این میدان انرژی میدان هیگز نام دارد. دلیل مطرح کردن این پیشنهاد این بود که کسی نمیدانست چرا بعضی از ذرات زیر اتمی جرم سنگین تری نسبت به بقیه دارند. این میدان انرژی که هیگز پیشنهاد کرد، بر روی ذرات زیر اتمی تاثیر میگذارد و به آنها جرم میدهد. ذراتی که سنگین ترند تحت تاثیر بیشتری توسط این میدان قرار میگیرند در حالی که آنهایی که جرم کمی دارند تقریبا بدون آگاهی از میان میدان میگذرند.
برای بهتر فهمیدن این مساله حرکت یک ماهی را در آب در نظر بگیرید. در این مقایسه آب نقش میدان هیگز و ماهی نقش ذرات زیر اتمی را بازی میکند. یک ماهی که به دلیل شکلش استحکاک کمی با آب دارد (مانند یک جت پر سرعت در هوا)، تحت تاثیر بسیار اندکی توسط آب قرار دارد و به راحتی شنا میکند. این ماهی مانند یک ذرهٔ سبک است که در میدان هیگز حرکت میکند. از طرف دیگر بدن دوست من با سرعت بسیار کمی در آب حرکت میکند. در اینجا دوست من مانند یک ذرهٔ سنگین هستم که جرمش را توسط تماس با میدان به دست آورده است. 
سبکترین ذرهٔ زیر اتمی شناخته شده الکترون است و در دنیای زیر اتمی پادشاه سنگین وزن ها کوارک تاپ میباشد. وزن این ذره تقریبا به اندازه یک اتم طلا (۳۵۰,۰۰۰ برابر وزن الکترون) است. باید به این موضوع اشاره بشود که کوارک تاپ به خاطر اندازه اش نیست که سنگین است بلکه این ذره هم اندازه ی الکترون استکوارک تاپ سنگین تر از الکترون است به این دلیل که تماس بیشتری با میدان هیگز دارد... (ادامه در کلیپ بالا)
 
 
لینک های دانلود
اطلاعات دانلود
دانلود زیرنویس
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

«ما سیاره‌ای زنده‌ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته‌ایم.»
آرشيو مطالب

درباره ساينس کليپ :


از سال ۱۳۹۳، راه اندازان "ساينس کليپ" با راه اندازی وبلاگي در زمينه دانلود کتاب هاي خاص و ناياب در فضای مجازی شروع به کار کرد.هدف از آن وبلاگ جمع آوری کتاب هاي خاص و ناياب برای ساماندهی بهتر آن کتب بود تا در يک مکان جمع آوری و دستيابی به آنها آسان باشد.

در سال ۱۳۹۵ بنا به دلايلی آن وبلاگ بسته و در سال ۱۳۹۷ "ساينس کليپ" راه اندازی شد با هدف جمع آوری کليپ های علمی از سطح فضای مجازی و جمع آوری در يک مکان برای دستيابی آسان تر به آنها.

اميد بر آن است تا اين کار کوچک مؤثر واقع شود.