science-clip

ساینس کلیپ

دانش و آگاهی

شکافت هسته ای و فیوژن

 

 
شکافت هسته ای و فیوژن
 
امروزه نیروگاه های اتمی با استفاده از شکافت اتمی انرژی تولید میکنند. شکافت در واقع به معنای شکستن [جداسازی] است، بنابراین فرایند شکستن یک اتم، شکافت هسته ای نامیده میشود. 
برای انجام این فرایند در عمل، کافیست که از اتم های بزرگ مانند اورانیوم یا پلوتونیوم استفاده کنیم. برای شروع فرایند یکی از این ایزوتوپ ها باید یک اتم خنثی را جذب کند. وقتی این اتفاق رخ دهد اتم ها ناپایدار شده و به دو اتم کوچکتر شکسته میشوند. دو یا سه نوترون نیز در طی فرایند آزاد میشوند که میتوانیم تا رسیدن به واکنش زنجیره ای این روند را ادامه دهیم. مقدار زیادی انرژی در طی شکافت هسته ای آزاد میشود و منظور از مقدار زیاد این است که میتوانید تنها با ۲۷۵ گرم اورانیوم طبیعی نیازهای یک شهروند معمولی آمریکایی را هر ساله تأمین کنید که این میزان انرژی برابری میکند با سوختن ۴.۴ تن زغال سنگ.
همجوشی هسته ای همانگونه که شاید حدس زده باشید، برعکس فرایند شکافت هسته ای [اتمی] میباشد که به جای شکاف دادن اتم ها، آنها را به یکدیگر پیوند [جوش] میدهد. در فرایند همجوشی از کوچکترین اتم های ممکن استفاده میکنیم زیرا این فرایند برعکس عمل شکافت، نیاز به انرژی زیادی ندارد، بویژه برای ایزوتوپ های هیدروژن ۱ و هیدروژن ۲. ما شرایطی را فراهم میکنیم که ذرات آنقدر به یکدیگر نزدیک و فشرده شوند که به درون هلیوم جوش خورده و پیوند برقرار کنند و میزان انرژی معادل با ۳ الی ۴ برابر واکنش شکافت هسته ای تولید خواهند کرد.
اکنون محاسبه میزان زغال سنگ معادل با این مقدار انرژی را به شما واگذار میکنم.
 
 

 

لینک های دانلود
اطلاعات دانلود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

«ما سیاره‌ای زنده‌ایم، ما کشتی بزرگی هستیم که در جهان کائنات بر گرد خورشیدی سوزان بادبان کشیده است؛ ولی هر کدام ما در عین حال نوعی کشتی حامل ژن بر پهنه گسترده زندگی هستیم. چنانچه این محموله را ایمن به بندر بعدی برسانیم، بیهوده نزیسته‌ایم.»
آرشيو مطالب

درباره ساينس کليپ :


از سال ۱۳۹۳، راه اندازان "ساينس کليپ" با راه اندازی وبلاگي در زمينه دانلود کتاب هاي خاص و ناياب در فضای مجازی شروع به کار کرد.هدف از آن وبلاگ جمع آوری کتاب هاي خاص و ناياب برای ساماندهی بهتر آن کتب بود تا در يک مکان جمع آوری و دستيابی به آنها آسان باشد.

در سال ۱۳۹۵ بنا به دلايلی آن وبلاگ بسته و در سال ۱۳۹۷ "ساينس کليپ" راه اندازی شد با هدف جمع آوری کليپ های علمی از سطح فضای مجازی و جمع آوری در يک مکان برای دستيابی آسان تر به آنها.

اميد بر آن است تا اين کار کوچک مؤثر واقع شود.